"Rebesystem på IF /M26 med bom som kan glide op og ned",
"Ref-system for a beam which can be moved up and down.

Det første som skal laves, er en lille metalplade lavet af aluminum som vist på nedenstående
billede øverst til højre, og som lige akkurat passer ind i slidsen på bommen.

First to do, make an aluminum-plate as shown, which just fit into the beam

Nærbillede af området ved svanehalsen.

Eneste specielle på næste billede er en bom-OPHALER. Remark the line to pull the beam UP
Her ses alle liner.

Stories in danish only:

Da jeg købte min båd, så var der kun ét reb. For os der sejler fra Gilleleje ud i Kattegat hver dag,
er det godt at have 2 reb.
Da jeg hos sejlmageren ville bestille det ekstra reb i sejlet, bestilte jeg et 3. reb også. Sejlmageren kikkede undrende på mig ...

Well, - det er ikke tit jeg har brugt det tredje reb (som dog ikke er ført til cocpit) Men én gang kan
jeg huske, var at vi sejlede UD AF HAVNEN, og ud i Kattegat, mens det blæste 20-21 m/s.(!)
(målt på flere vindmålere)
Det var en sublim fornøjelse !
To fingre på roret, og båden holdt over 6 knob i bidevind ! Og det uden at krænge særlig meget. Og hvorfor ikke stor krængning ?
Det skyldes ganske enkelt at sejlcentret er kommet voldsomt langt ned, og 20 m/s giver rigelig skubbe-kraft nok fremad...


Inkarnerede kapsejlere vil tænkte, man kan da ikke vinde en kapsejlads med rebet sejl ...
Men på vor årlige GILLELEJE-CUP i 2013 sejlede vi først over til Svinbådan i medvind og fulde sejl, og dernæst op langs
kysten til Höganäs. og her lå jeg som sidste båd (!).
Men lige før vi skulle vestover igen til stiv modvind, og det i mellemtiden også var blæst lidt op, rebede jeg med ét reb.
Og med det overhalede vi bare alle de andre IF-ere og en enkel M26, og kom FØRST i mål, og det i lang tid før de andre !

De andre havde nemlig ikke rebet, så morale: At rebe sejl er slet ikke så dårligt. (og giver samtidig en behageligere sejlads)
Forside