Værktøj ombord og andre gode ideer,
In danish only, but you are welcome to have a look, and you will sure get some of the ideas
without understanding the danish language.

Følgende bør haves:

Værktøj:
Viste værktøjskasse passer lige ind til lugen under køjen i stb side på en IF-er / M26


Fra venstre: lille metalsav, fil grov på den ene side metalfil på den anden side,
Papegøjetang, 2 skiftenøgle/'svensknøgle', hammer, stemjern,
Skruetrækker, store og små, samt også flade og til stjerne-skruer
Universal-tang, næbtang og bidetang.
Hertil vil en popnitte-tang og en batteri-boremaskine være et godt supplement.


En pose til store bor og faste nøgler kan sys, på bagsiden monteret med wecro-lukke.

Dimser


Øverste række fra venstre:
Slangeklemmer
Popnitter, forskellige størrelser
Selvskærende skruer (rustfrie)
Samme,
Større skruer (træ)
Maskinskruer, 3, 4 og 6mm med påsatte møtrikker (nemmere at finde)
Udenfor t.h.: El-klemrække

2. række:
Sjækler, forskellige størrelser
Sjækler, løjerter, små blokke, bøjler
Lednings-ender i forskellige størrelser og form til at klemme på ledning-enden
Større bolte, 6, 8 mm, Udenfor: En stor sjækel med svirp, og en blok

3.række:
Store slangeklemmer, umbraco-nøgler, Strips
Skiver, Udenfor: Lanternepærer

4.række:
Messingskruer
Maste-'vogne' til hukl til sejlet
Pressenings-øjer to-delt
Kovse, beslag til skab, wirelåse
Bolte til vantskruer samt splitter
Fjedre, rawlplugs, Udenfor: Stor sjækel

Absolut nødvendig i fremmede havne:


Kabeltromle og et internationalt kajstik er et must i fremmede havne.


Her følger ideer som vil lette ens tilværelse:

Indenfor:
Denne kikkert-hylde er udbygget med et rum til briller, og på forkant et rum til mobilen.
Endvidere en bjælke med ekstra værktøj som skal bruges igen og igen og igen….
som er en stjerneskruetrækker, skiftenøgle, skruetrækker og en næbtang.
Bemærk kniven yderst til højre som er placeret lige indenfor kahytslugen.




"Storm-fortøjning"

Som flere har bemærket, så kan vi her i Gilleleje Havn opleve storm. Det får vi hvert år, og
nogle gange sker det allerede i september måned.
Med storm fra nord og nordvest får vi ofte også HØJVANDE, så meget at vandet kan stå i en
højde 10-20 cm OVER broerne !
For at undgå at for-fortøjningen springer, så skal de være MEGET lange/slække.
Jamen - så må båden flyde 'midt ude i bassinet' vil man sige...
Rigtig, - men det er her at vi monterer en 'Storm-fortøjning' som går fra båden et sted omkring
midtskibs - og ind til kajen. Denne vil så holde båden ind til kajen i en passende afstand.
Da bølgerne på Bro-1-2-3-4 og 5 kommer skråt ind fra bagbord side,- er Storm-fortøjning
kun nødvendig i styrbord side.
Og når den er lang (som vist på nedenstående billede), så vil den også virke FJEDRENE.

Vi kan tilføje at den ENESTE båd (Adagio) på Bro-4 som overlevede Bodil-stormen havde
netop Storm-fortøjning.
Går man en tur på Bro-4, vil man se at rigtig mange både har monteret Storm-fortøjning.
De har lært det !


Bemærk at for-fortøjningen her er MEGET lang (går ind over naboen)

Den kvikke læser vil kunne se at Stormfortøjningen, som i virkeligheden bare er et spring,
kan reguleres i længden, således at afstand fra båd til kaj præsis kan sættes til f.eks 16-18 cm.
Herved bliver ombordstigning selvfølgelig meget mere sikker.
Ydermere når stormfortøjningen er så lang som den er, og derfor mere fjedrende, gør at båden
ligger meget roligere uden ryk.

På næste billede kan man se at den lange (tykke) stormfortøjning er afsluttet med en 8-10 mm
line som er lagt omkring et spil. Ved at bruge spillet kan man få båden til at komme lidt nærmere
kajen når man gerne vil have børn/gangbesværet/svigermor ombord.
(en omgang = 2 Pi x radius på spil(8 cm) div med 2) = 12,5 cm nærmere kajen ...



Som man måske har lagt mærke til, så er søens folk et praktisk folkefærd.
- Var man ikke et praktisk folkefærd, - så vil det gå dem ilde !

Fortøjnings-hjælp

Til ophængning af fortøjning:
En krog lavet af en træ-klods og et længere stykke træ sømmet udenpå.
Er placeret på indersiden af pælen, således at den ikke får fat i sejl og andet…


Agterfortøjning:

Markering på agterfortøjning, således at man ikke behøver at fumle flere minutter med at finde
den rigtige placering.

Fortøjning som larmer:


Windex som ryster i mastetoppen:

Den Tredje Arm

Når man er klar til at gå fra pæl, og man er alene, - er
følgende line god at ha' :
Den er i den ene ende fastgjort til søgelænder eller lign.,
og i den anden ende fastgjort til spil + frølår.
Ved afgang pæl, slippes line ved frølår, linen løber ud ...
- og på vej ud af havn, bjærges linen ved søgelænder.
Forside